O fotografii


Współczesna cyfrowa ciemnia, dlaczego zdjęcia wykonujemy w RAW'ach
niedziela, 02 maja 2010

Współczesna ?cyfrowa ciemnia fotograficzna? to nic innego jak oprogramowanie do obróbki zdjęć, z tą różnicą że jest to oprogramowanie, które potrafi czytać i przetwarzać obrazy zapisane w formacie RAW, który to format nazywany jest cyfrowym negatywem.

Współczesna ?cyfrowa ciemnia fotograficzna? to nic innego jak oprogramowanie do obróbki zdjęć, z tą różnicą że jest to oprogramowanie, które potrafi czytać i przetwarzać obrazy zapisane w formacie RAW, który to format nazywany jest cyfrowym negatywem. Współcześnie dostępne jest zarówno oprogramowanie płatne oraz darmowe. Można sobie zadać pytanie po co fotografować w RAW, skoro pliki jpg, które potrafi ?wyprodukować? każdy aparat fotograficzny też można przetwarzać i edytować. Powodów jest kilka. Jednym z najważniejszych jest to, że format jpg jest formatem stratnym, co oznacza, że każdorazowo gdy zapisujemy plik obraz jest kodowany, co oznacza, że nie zapisywane są piksele każdy z osobna, ale są w odpowiedni sposób kodowane co powoduje, że część informacji jest tracona bezpowrotnie. Aby to udowodnić można przeprowadzić prosty eksperyment polegający na wielokrotnym otwieraniu i zapisywaniu pliku w formacie jpg. Po pewnym czasie zależnym od ilości szczegółów na zdjęciu obraz stanie pogarszać. Ktoś może powiedzieć, że nie będzie wielokrotnie otwierał i zapisywał a tylko po jednorazowej korekcie zapisze ponownie w jpg i dla niego zmiany są akceptowalne. No cóż ciężko dyskutować z tak subiektywną oceną jakości zdjęć. Zdjęcia wykonane telefonem komórkowym i oglądane w telefonie też wyglądają na udane dopóki nie obejrzy się ich na monitorze komputera. Za RAW przemawia o wiele bardziej potężniejszy argument, który zostawiliśmy w drugiej kolejności. Plik RAW niesie informację o zarejestrowanych pikselach bezpośrednio z matrycy, które to wartości możemy po fakcie zmieniać. Dlaczego to tak ważne? Ponieważ możemy się cofnąć o jeden krok do tyłu i wprowadzać zmiany na tym etapie zdjęcia, gdzie jeszcze nie powstał plik jpg w aparacie, operując na wartościach które zarejestrowane zostały na matrycy. Przykładowo możemy zmieniać wartość ekspozycji symulując zupełnie inne warunki niż te, które towarzyszyły przy wykonywaniu zdjęcia. Można zatem zdjęcie lekko niedoświetlone prawidłowo zbilansować ekspozycyjnie jak również oczywiście w ograniczonym zakresie odzyskać szczegóły z prześwietlonych fragmentów, które to w przypadku jpg nie są do odzyskania. Można użyć stwierdzenia, że w RAW widzimy to co zobaczył aparat a w jpg to co wyprodukował aparat. To znacząca równica jest głównym powodem dlaczego profesjonalni fotografowie fotografują w RAW. Nie trzeba chyba już nikogo przekonywać, że w fotografii ślubnej to nawet nie tylko standard, ale i konieczność. Parametrów, które możemy zmieniać ?wywołując? RAW jest bardzo dużo, w zasadzie ograniczenia wynikają jedynie z poziomu zaawansowania danego oprogramowania.

 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 następna > ostatnia >>

Strona 5 z 6